Daniel Harding dirigerar här en av världens bästa orkestrar, Wiener Philharmoniker, från Salzburger Festspiele 2012. Blurayskivan (BD) Strauss Ariadne Version Bechtolf löpande på teveskärmen.(Sony Classical)
TEXT: Ingemar Schmidt-Lagerholm
Något försök att få Harding att dirigera opera i Stockholm har veterligen inte förekommit. Ej heller har han varit inbjuden som intervjuobjekt hos Operavännerna. Harding som operadirigent är emellertid varken oerfaren eller oäven.
Sedan VHS-tiden har jag en rulle där Harding – såsom trettioåring – på La Scala i Milano (051218) leder Mozarts Idomeneo, konventionellt med mezzo som Idamante, likafullt kompetent.
Det existerar en DVD – vilken jag dessvärre inte känner – från 2007 där Harding dirigerar Mahler Chamber Orchester i ”The Turn of the Screw” av Benjamin Britten. Möjligtvis använder Harding sig av Brittens ursprungliga kammarkorkestrering (1955) för English Chamber Orchestra.
Och i Berwaldhallen har Harding alldeles utmärkt konsertant framfört Verdis Falstaff och därvid exellent repriserat hela den ståtliga slutfugan ”Tutto il mondo è un burla” (Hela världen är ett skämt). Man saknade emellertid textprojektion. Dessvärre desslikes när Harding i svensk TV2 (131116) framförde Benjamin Brittens drygt halvtimmeslånga ”Spring Symphony” med sin härliga kanonavrundning genom den traditionella ”Sumer is icumen in”.
Vid festspelen i Salzburg år 2012 gör Daniel Harding en dokumentärt remarkabel insats med urversionen av Straussens Ariadne – finns på DVD och Bluray (Spiel 1h29 Oper 1h34, inklusive bifall). Låt mig bara säga att jag trivs synnerligen bra med bearbetningen av Sven-Eric Bechtolf – den ger oss merparten av Straussens tillhöriga arkaiserande (Lully) kammarsvit ”Bürger als Edelmann” – och att det är Jonas Kaufmann som sjunger partiet Bacchus med dess svåra höjdläge.