
Av Astrid Haugland
Musikaliska pärlor på Youtube. Franz Schubert lämnade efter sig ett större antal kompositioner för fyrhändigt piano än någon annan välkänd kompositör, totalt uppåt ett sextiotal verk. Den som Schubert helst spelade tillsammans med under senare delen av sitt liv hette Franz Lachner. Det sägs att de två under Schuberts sista levnadsår 1828, tillsammans skapade den välkända pianoduetten Fantasi i f-moll, D 940.
Något senare samma år slutförde Schubert Allegro i a-moll, D 947, verket som förlaget valde att ge titeln ”Lebensstürme”. Man kan anta att han komponerade även detta verk för Franz Lachner och sig själv.
”Lebensstürme” inleds med en stormig, nästan bister, nedåtgående rörelse som måste ha motiverat verkets titel. Temat återkommer flera gånger i olika variationer.
Schubert hann skriva ytterligare minst ett verk för fyrhändigt piano, Rondo i A-dur, D 951. Det har spekulerats över om Schubert tänkte sig en komplett sonat i tre satser som skulle inledas med Allegro i a-moll, ”Lebensstürme” och avslutas med Rondo i A-dur.
En som anser att detta är fullt möjligt är Nicholas Andrew Rast. I en artikel där han analyserar några av Schuberts fyrhändiga pianoduetter skriver han att en sådan övergripande tresatsig struktur är en logisk fortsättning på det samspel mellan dur och moll som observerats i var och en av dessa två satser.
Kanske är ”Lebensstürme” första satsen i en ofullbordad fyrhändig pianosonat i tre satser av Franz Schubert.
PÅ YOUTUBE:
Spellista med ett urval framföranden av Schuberts
Fantasi i f-moll, D 940,
Allegro i a-moll, D 947 ”Lebensstürme” och
Rondo i A-dur, D 951
Astrid Haugland
Artikeln skrevs ursprungligen som del av programtexten till konserten ”Poeten, åsnan och Jedermann” som hölls hos KVAH – Kammarmusikens vänner i Allhelgonakyrkan i Stockholm, den 25 maj 2024. Läs mer om konserten.
Fler artiklar av Astrid Haugland på vivaopera