Bayreuth, en Wagnerstad
med omgivningar

Bayreuth ligger geografiskt just mitt emellan Berlin och Muenchen. Strax under 300 kilometer vilken riktning man än väljer. (Som från Jönköping till Stockholm eller Malmö). Vi radar här upp de viktigaste anhalterna: Berlin-Potsdam-Magdeburg- Halle-Leipzig-Plauen-Hof-Bamberg-Nuernberg. Från Nuernberg fortsätter järnvägsfärden mot Muenchen via Noerdlingen och Augsburg.

TEXT: Ingemar Schmidt-Lagerholm

En officiell järnvägskarta från 1849 visar ett vitt och brett utbyggt tyskt järnvägsnät. En inbjudande karta från 1861 (Länken öppnas i nytt fönster/ny flik) var troligen den Richard och Cosima studerade för att lokalisera sin ’idealiska operaplats’.

“Liegt nicht in Deutschlands Mitten mein liebes BAYEREUTH”! är ett obetydlgt falsifierat Wagner-citat” Hur lyder det korrekt? Från vilket verk? Strax före svängen via Bamberg fick det bli en avstickare norrifrån vid Neuenmarkt och en brant stigning, de första av ungefär 30 kilometer, för att söderut nå fram till Bayreuth. Vad jag förstår klarades den extrema stigningen    – som benämns ’Schiefe Ebene’ –  genom ’otillåtet’ skarpa kurvor i slingrigt lopp. Färdigställt 1853, då givetvis enkelspårigt. På en bild visas  – vad som torde ha blivit en turistattraktion –   nutida dubbelspår i högertrafik och med extra hjälplok baktill. https://www.dampflokmuseum.de/die-schiefe-ebene/. (Bilden längst ned till höger)

Ursprungligen måstade den som ville ta tåg från Bayreuth till Muenchen först åka tillbaka norrut till Neuenmarkt vid huvudsträckningen. En iakttagelse av Hans Ludvig Beeck gör det sannolikt att en ensemble från hertigdömet Coburg (hertig Ernst II) i någon form framförde Wagners (ännu inte Parisbehandlade) Tannhäuser på Markgräfliches Theater i Bayreuth den 30 juni 1860.

Man kan vara övertygad om att det sedan begynnelsen förhållandevis bekväma järnvägsläget storligen har bidragit till val av ort. Slippa stadslivets stress. Lantligt, därtill med kultureliten inom räckhåll. Och man måste nämna det intilliggande och vidunderligt natursköna ”Fränkische Schweiz”, där den betydande svenske tidningsmannen och wagnerianen Fredrik Vult von Steijern (chefredaktör för Dagens Nyheter) på 1890-talet långpromenerade.   – -ch det utan att bli antisemit –   med Hans von Wolzogen (Wagners ‘ledmotiv’) och andra från ”Bayreuther Blätter” (det vill säga änkan Cosimas innersta krets med namn som Felix Mottl, antisemitisk dirigent, Houston Stewart Chamberlain, gift med ‘äkta’ Wagnerdottern Eva. (Se sidorna 17 och 98 i Ingemar Schmidt-Lagerholms skrift om Wagners antisemitism (ISBN 9789157805966, Nya Doxa)

’Privata’ bilder från Tüchersfeld (870710) mitt i ”Fränkische Schweiz”. Fågelvägen är det drygt 60 km (diagonalt sydväst mot nordost) från Erlangen/Nuernberg till Bayreuth. Se denna länk https://www.luftlinie.org/Erlangen/Bayreuth.   De doserat kurviga småvägarna skapar ett avstånd på nästan 100 km. Innanför ligger uppskattade lugna vandringsleder. Men detta är också ett område ’alltför’ uppskattat av motorcyklister med många dödsolyckor som följd. Förutom att det i dagens läge drar till sig högerextremism.

De som har väsentliga samtalsämnen kvar efter ’avkopplande’ vandringstur I Fränkische Schweiz (Oberbayern, Bayreuth) äro icke, ty det vore anakronistiskt, Fredrik Vult von Steijern (1851-1919) och Stig Hadenius  (1931-2010) språkandes om ’Dagens Nyheters historia’ (Vilket är namnet på en dissertation av Hadenius.)  Heller var det väl varken Olof Lagercrantz, Herbert Tingsten, Arne Ruth eller alldeles otidsenligt dagens Peter Wolodarski.  Snarare kunde det vara skandinaviske lektorn vid närbelägna Friedrich-Alexander-Universität Ingemar Schmidt-Lagerholm och dennes institutionschef Professor Dr Dr H H Munske.

Ingemar Schmidt-Lagerholm (tv) i samtal med språkvetaren Prof. Dr. Horst H. Munske från Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg den 10 juli 1987.

Fortsättning följer angående TANNHÄUSER 1860 06 30 (Coburg i Bayreuth) såvida så blir möjligt.

I S-L