Ach, du lieber Bach!

Nog är det förunderligt med Bachs musik. Johann Sebastian Bach lär vara på väg att gå om både Mozart och Beethoven som världens mest framförda tonsättare. 270 år efter sin död.

TEXT: Elisabeth Edström
VIDEO: Astrid Haugland

Jag minns väl den dag min pianofröken tant Gerda satte något som hette ”Solfeggietto” i mina barnahänder. En ögonblicklig förälskelse. Detta var ändå inte pappa Bach utan en av sönerna, Carl Philipp Emanuel.

Senare lärde jag känna Johann Sebastians Inventioner, Partitor – och all orgelmusik – fantastiska Preludier och Fugor, koralbearbetningar och Triosonater. En otrolig skatt för alla kyrkomusiker.

Organist Elisabeth Edström spelar Bach
i Botkyrka kyrka.

Toccata och fuga i F-dur (16:15)

Den uppmärksamme kan i videon hitta hänvisningar till kyrkans ålder.

Fem koraler: (12:18)
  1. ”Meine Seele erhebt den Herren” BWV 648
    ”Min själ prisar Herrens storhet, min ande jublar över Gud, min frälsare”.
  2. ”Der Tag, der ist so freudenreich” BWV 605
    ”En jungfru födde ett barn idag, det vi skola prisa och ära”
  3. ”Herzlich tut mich verlangen” BWV 727
    ”Jag längtar av allt hjärta att saligt skiljas hän”
  4. ”Erstanden ist der heil´ge Christ” BWV 628
    ”Uppstånden är den helige Kristus”
  5. ”In dir ist Freude” BWV 615
    ”I dig är fröjden”

Inspelningen följer kyrkoårets ordning

Inspelning från Botkyrka kyrka, söndagen den 5 augusti 2018.
Ljud och video: Astrid Haugland

Och körmusiken. Under sin anställning i Leipzig (1723-1750), då Bach hade ansvaret för all musik i stadens fyra huvudkyrkor och undervisning i Thomasskolan, skrev han nya kantater för varje söndag under flera års tid. 200 av dem är bevarade. De framfördes antingen i Thomaskyrkan eller Nicolaikyrkan av hans skolgossar och några stadsmusikanter. Sade jag att det var varje söndag? Och hur många svenska körer har inte framfört hans Juloratorium eller någon av hans Passioner.

Bachs musik dansar. Lyssnare av både folkmusik och Jazz kan känna igen sig hos Bach. Hans musik är så flödande, så balanserad och trygg – och samtidigt så hisnande.

I Waltershausen i Thüringen finns ”den största orgeln” från Bachs tid. Den är byggd av Tobias Trost, samtida med Bach. Orgelbyggare Trost var en något egensinnig herre. Trots beställningen på en 2-manualig orgel, byggde han till en tredje manual. Det höll på att rendera honom fängelse och hängning(!). I stället tvingades den byggansvarige sänka hela orgelläktaren för att få in den stora orgeln. Till Bachs stora glädje kan man tänka sig.

Under en resa hösten 2016 fick jag och två andra kollegor provspela Bachorglarna i Waltershausen och Arnstadt. Ganska tungspelade men förstås fascinerande.

Under samma resa besökte vi också Bachs födelsestad Eisenach. (200 år före Bach traskade Martin Luther på stadens gator och sjöng i kyrkans gosskör).  Kring Bachs förmodade födelsehus har ett stort muséum byggts upp med noter, litteratur, skivinspelningar och gamla instrument. Där finns också en inglasad dörr från Bachs hem. Själva dörrhandtaget är fritt. Där stod jag och höll i dörrhandtaget till Johann Sebastian Bachs värld.

Skribent och organist: Elisabeth Edström
Assistent vid orgeln: Elisabeth “Bettan” Philip
Ljud och video: Astrid Haugland

PS.  S D G –  Soli Deo Gloria (”endast till Guds ära” eller ”Äran tillhör Gud”) skrev Bach på all sin sakrala musik  –  också på många av sina ”okyrkliga ” kompositioner.  DS.


Den nuvarande orgeln i Botkyrka kyrka är från 1977 och byggd bakom fasaden av en tidigare orgel. Från början hade orgeln 31 stämmor men i 1992 kompletterades den med ytterligare 5 och fick då 36 stämmor fördelade på tre manualer och pedal. AH